Het ontstaan van Judoclub Diamant

Stichter van onze club

Willy Gielen

Na opeenvolgend jeugdtrainer in Hoeselt en nadien trainer in Uikhoven- Eigenbilzen en Eigenbilzen te zijn geweest, besloot Willy om in 1983 op te houden met judoles te geven.

Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, en mede door het aandringen van enige oude judoka's zoals Claudia Willems, Martine Dupont werd in Diepenbeek op zoek gegaan naar een locatie waar we eventueel met een eigen club zouden kunnen starten.

Na lang zoeken viel hun oog op het leegstaande en verkrotte Diamant fabriek in de Lutselusstraat. Na verschillende reizen naar Antwerpen kregen we van de toenmalige eigenaar Dhr. Cuylen, de toelating om de helft van de fabriek te gebruiken als wij dit Diamant zouden noemen, want Dhr. Cuylen was er rotsvast van overtuigd dat hij ooit nog de fabriek zou heropstarten.

In april 1983 gingen ze dan ook met de vrijwilligers van het eerste uur aan de slag om van de puinhoop die wij daar vonden een judolokaal te maken, met dank aan Timmermans Albert die ons de houten balken en latten sponsorde om het plafond te maken.

Na maanden hard werken, soms in groep en soms alleen, kregen ze stilaan iets wat op een judozaal begon te lijken, maar er was een groot probleem, ze hadden nog geen judomatten, maar dankzij hun goede relatie met de judoclub van Wihogne, mochten ze de maanden juli en augustus over hun tatami beschikken en zo werd op 6 juli 1983 gestart met onze club, reeds vrij vlug hadden ze een 30-tal clubleden. Op 12 augustus 1983 was er een receptie voor de officiële opening van de club, er werd ook de allereerste demonstratie gegeven.

Ondertussen was er ook een bestuur gekozen en Timmermans Albert werd onze eerste voorzitter.

Ook werd er uitgekeken voor een judomat, deze werd gevonden in Uikhoven, deze club was intussen ontbonden. Johny Dupont en Willy betaalde deze uit eigen zak, geld dat ze later beetje bij beetje terugbetaald kregen.